
Lagos satsar på biogasdrivna bussar i kollektivtrafiken
Introduktion
Transformation av Lagos transportsystem
Den nigerianska staden Lagos är en av Afrikas största och snabbast växande städer och har över 20 miljoner invånare. Stadens befolkning förväntas fördubblas fram till 2050, vilket skapar betydande utmaningar för det underutvecklade transportsystemet. För närvarande görs många av Lagos 21 miljoner dagliga resor med privatägda minibussar, som körs utan central planering. Systemet hämmar den ekonomiska utvecklingen, begränsar tillgången till arbetsmarknaden för fattiga, ökar säkerhetsriskerna (särskilt för kvinnor), ökar risken för trafikolyckor och försämrar luftkvaliteten. Transportsektorn står för cirka 43 procent av Lagos totala utsläpp av växthusgaser.

Delstaten Lagos har dock en ambitiös åtgärdsplan för klimatet, inklusive ett mål om att uppnå netto noll-utsläpp till 2050. Lagos Metropolitan Area Transport Authority (LAMATA) siktar på att kraftigt utöka transportsystemet så att det omfattar fler transportsätt (buss, tåg och båt) samt att diversifiera bränsleanvändningen från diesel till alternativ som naturgas, biogas och el.
Resultaten från en nyligen avslutad förstudie finansierad av Swedfund har visat att produktion av biogas från organiskt avfall utgör en betydande affärsmöjlighet för Lagos. Denna övergång kommer att förbättra tillgängligheten och effektiviteten i transportsystemet samtidigt som utsläppen minskar och avfallshanteringen förbättras, vilket ger betydande socioekonomiska vinster.
Se vår intervju med Swedfunds Johan Boström Heiskala och LAMATA:s vd Abimbola Akinajo:
Swedfunds roll
Swedfund stödjer utvecklingen av Lagos transportsystem som ett sätt att bidra till ekonomisk tillväxt, minskade koldioxidutsläpp, förbättrade levnadsvillkor för stadens invånare och för att främja möjligheter för svenska företag. Som en del av en bredare satsning från Team Sweden för att stötta hållbar transportutveckling, har Swedfunds Projektaccelerator under de senaste två åren arbetat med LAMATA för att bistå utvecklingen av ett hållbart transportsystem och utfasning av dieselbränsle. I en inledande studie utvärderades olika alternativa bränslen, och biogas identifierades som ett ekonomiskt och miljömässigt gynnsamt alternativ. Studien har krävt ett nära samarbete med Lagos Waste Management Authority (LAWMA) och andra offentliga myndigheter, vilket också har gynnat arbetet. Eftersom biogas har samma kemiska sammansättning som naturgas kan gasbussar först köras på fossilgas och sedan gradvis övergå till biogas. Scania har visat stort intresse för att leverera gasbussar till Lagos.

Swedfunds samarbete med LAMATA har också utökats till att omfatta förstudier kring järnvägstransporter och utveckling av pendeltågslinjer. Dessa förstudier stödjer inte bara den hållbara utvecklingen i Lagos, utan öppnar också upp för export av svenska hållbara lösningar och visar på potentialen för svenska företag att bidra till och dra nytta av denna omvandling.
"LAMATA:s vision är att tillhandahålla ett hållbart, integrerat mångsidigt transportsystem i världsklass, som tillfredsställer alla intressenter och får Lagos att växa ekonomiskt och socialt. Vårt samarbete med Swedfund har varit avgörande för att utvärdera och utveckla alternativa bränslen för våra bussar, särskilt biogas. Partnerskapet har inte bara hjälpt oss att bedöma om biogas är ett attraktivt alternativ för transporter i Lagos, utan också att ta fram en färdplan för genomförandet, inklusive riktlinjer och juridiska ramverk för att samarbeta med den privata sektorn.” - Abimbola Akinajo, vd, LAMATA.
Den positiva utvecklingen i Lagos transportsystem, med stöd av samarbeten som det mellan Swedfund och LAMATA, öppnar vägen för en mer hållbar och inkluderande framtid för staden.
Samarbetet med LAMATA är en del av en bredare ansats från Team Sweden.